søndag den 22. juli 2012

Opskrift: Ingefær / jordnøddedressing (og eksotisk salat)


For nogle uger siden spiste vi sammenskudsmad hos nogle naboer, og jeg havde salat med. En lidt eksotisk en af slagsen, med bl.a. mango, ananas og kokosflager (knap så eksotisk var der også blomkål, agurk og spidskål i). Der skulle en dressing til, og for at matche det lidt asiatiske i salaten, lavede jeg en ingefær/jordnøddedressing, som jeg tidligere har postet på den anden blog i forbindelse med min deltagelse i SRC (en opskriftsklub hvor man blogger en opskrift fra en anden blog, uden at man ved hvem der blogger fra ens egen).
Normalt sødes den med almindeligt raffineret sukker, men denne gang måtte der alternativer til - jeg valgte at bruge halvt mørk agavesirup og halvt palmesukker for at få en lidt mørk, karamelagtig smag men komme lidt ned i GI, og det fungerede fint som erstatning for hvidt sukker. Du kan dog også sagtens bruge feks. Sukrin eller et Stevia produkt, hvis du vil længere ned i kulhydrater.

Dressingen kan reelt bruges til mange typer salater, men egner sig især godt til en med feks. kokos, mango og/eller kylling.
Eller måske som dyppelse til kyllingespyd?

Ingefær / jordnøddedressing:
ca. 1 1/2 dl

1 spsk mørk agavesirup
1 spsk palmesukker
4 spsk olivenolie
3 spsk risvineddike
2 spsk creamy jordnøddesmør
1 tsk salt
1/4 tsk stødt tørret ingefær (eller en lille smule frisk, meget finthakket)
1/4 tsk friskkværnet peber

Pisk alle ingredienser til dressingen sammen, og lad det stå til palmesukkeret er opløst (hvis du blender det til melis først, går det lidt hurtigere).
Rør den godt igennem lige inden der tages af den, da der godt kan danne sig lidt bundfald.

Konklusion:

Dressingen var rigtig god da den blev lavet med sukker - og sukkererstatningerne gør den ikke ringere.
Den er syrlig, sød, salt og cremet - det eneste der næsten kunne gøre den bedre er lidt chili - men der var børn tilstede den dag, så det undlod jeg.
Det kommer der i næste gang. Måske sammen med lidt rød karrypasta, hvis jeg føler mig ekstra dristig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar