lørdag den 25. august 2012

Opskrift: Mandelkage og vegansk chokolademousse


Om ikke så længe skal der inviteres gæster ad flere omgange hvor der også skal serveres kage, og planen er at gå low carb vejen, også til dem der endnu ikke helt er klar over at det er blevet standard her i huset.

For at være sikker på at kunne servere et nogenlunde spiseligt resultat, så er jeg begyndt at kigge efter opskrifter så jeg kan lave en lille testkage til os selv, inden gæsterne kommer og dømmer - og den anden aften lavede jeg derfor en mandelkage med en chokolademousse som top.

Mandelkagen har jeg lavet mange gange før, i den almindelige version med sukker (opskrift kan ses her, hvis det har interesse) - det er egentlig en opskrift der er baseret på nødder, som vi har fået i min familie i mange år, men til vores bryllup for 8 år siden, hvor jeg selv lavede dessertkagerne, lavede jeg også en udgave med smuttede mandler. Da de hakkes meget fint bliver smagen næsten marcipanagtig, og selvom nøddekagen absolut også er god, så er jeg også rigtig glad for mandelversionen.

Udover mandler eller nødder er der kun piskede æggehvider, sukker og bagepulver i kagen - sukkeret skulle selvfølgelig erstattes med noget andet, og jeg valgte at bruge sukrin. Jeg brugte en anelse mindre end der skal bruges sukker, selvom sukrin også søder en smule mindre end sukker - men jeg ville være sikker på den ikke blev for sød - mandlerne har en vis sødme i sig selv i modsætning til nødder, så hellere for lidt end for meget sukkererstatning.

Hviderne jeg brugte havde været en tur i fryseren, og pga. tidsnød var jeg nød til at tø dem op i mikroen - hvilket resulterede i lidt stift æggehvide i bunden af plasticbeholderen. Det var heller ikke muligt at piske dem helt stive, men jeg brugte dem alligevel, og det blev egentlig bedre end jeg havde frygtet.

Moussen kunne sagtens have været den baseret på hytteost, men en kommentar fra Hottie von Dottie om vegansk mousse baseret på avocado, gav mig lyst til at prøve den i stedet. Avocado indeholder trods alt også mere sundt fedt end hytteost og fløde.
Det er ret simpelt - avocado, kakaopulver og agavenektar moses/blendes, evt. suppleret med vaniljeekstrakt - et voilà!

Portionen af kagedej passede lige til to små runde alu-muffinsforme (de kunne nemlig klippes i stykker, så jeg var sikker på at kunne få dejen ud - da der ingen fedtstof er i, kan den godt have en tendens til at sætte sig fast i formen, hvis man ikke smører MEGET godt) - men opskriften kommer med udgangspunkt i en almindelig randformsstørrelse, og med muffinsstørrelsen ved siden af.
Så kan du selv vurdere hvor meget du tør lave.

Mandelkage:
Formene er fedtet ind og drysset med mandelmel
ca. 6 (2) personer

150 (50) g mandler
120 (40) g Sukrin (eller anden form for sukkererstatning, men da jeg ikke har prøvet andet endnu, kan jeg ikke garantere for resultatet)
3/4 (1/4) tsk bagepulver
4 (1 1/2) æggehvider

Mandlerne skoldes og smuttes (giver en pænere og lysere kage - hvis man beholder skallen på, kan den nemt komme til at smage en smule brændt), afkøles og males helt fint i blender eller foodprocessor.
Mandlerne blandes med Sukrin og bagepulver.
Æggehviderne piskes helt stive i en anden skål, og vendes forsigtigt ned i mandlerne (ikke omvendt! Spørg mig ikke hvorfor, men ifølge opskriften jeg fik fra min mor for mange år siden, så er det en vigtig detalje).
Smør en randform (eller to muffinsforme) godt med smør eller sprayfedt (og jeg mener virkelig godt!), drys med fint mandelmel eller kokosmel, og hæld dejen i. Alternativt beklædes en randform eller springform med bagepapir, der også smøres godt.
Varm ovnen op til 200 grader almindelig varme, og bag kagen på næstnederste rille i ca. 45 minutter ved en hel kage, eller ca. 20-30 minutter ved muffinsstørrelse - tjek med en kødnål om kagen er nok - hvis der ikke hænger dej ved, er den færdig.
Lad kagen stå i formen og køle lidt af, inden den løsnes fra formen og vendes ud på en bagerist, hvor den køler helt af.
Serveres med chokolademousse, flødeskum, frugt/bær og/eller is.

Vegansk chokolademousse:
2-4 personer

1/2 stor moden avocado
2 spsk god usødet kakaopulver (gerne raw)
ca. 2 spsk agavenektar
1/2 tsk vaniljeekstrakt

Blend (eller mos meget grundigt med en gaffel) avocado med kakao, agave og vanilje til moussen er helt jævn og uden grønne klumper. Smag til om der evt. skal mere kakao og agave i for at overdøve avocadosmagen.

Jeg valgte at blande ca. samme mængde flødeskum i moussen, før jeg pyntede mandelkagerne med den - men så er den ikke vegansk længere.

Konklusion:

Indrømmet - kagen smager ikke helt lige som udgaven med sukker, men det ville vel også være underligt. Den har nok en anelse af den kolde smag som er typisk for sukrinen, og desuden blev den lidt løs og smuldrende i konsistens - men smagen var alligevel bedre end jeg havde turdet håbe.
Lækkermåsen var overraskende positiv, og var meget begejstret for både kage og mousse.
Næste gang håber jeg at ordentligt piskede æggehvider (som ikke har været onduleret i mikroen først) kan afhjælpe den løse konsistens, og jeg vil nok også overveje at putte lidt mindre sukrin i - evt. bruge sukrin+ hvor mængden kan nedsættes noget fordi der også er Stevia i - sødmen fejler i hvert fald ingenting.
Måske jeg også vil overveje at bruge hele æg, for at se om det binder mandlerne bedre.
Moussen blev overraskende god - den skal lige smages ordentligt til hvis man vil have kamufleret avocadosmagen helt, men så er der garanteret heller ingen der kan gætte at den er lavet på en grøntsag (eller er det egentlig en frugt?)
Chokolademoussen blandet med flødeskum kan sagtens gå hen og blive løsningen, hvis jeg skal bruge en chokoladecreme i en lagkage (som jeg stadig mangler en bund til - kunne dog godt ende med at det blev en raw version med nødder og dadler).



4 kommentarer:

  1. Hej Heidi
    den her kage er super lækker :-)

    Men jeg har problemer med at finde de alu-muffinforme som du bruger:-(

    Kan nogen hjælpe med hvor man kan købe sådanne nogle djævle ,:-s

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan lide kagen :-)
      Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg købte formene, men jeg tror det har været enten Superbest, Løvbjerg eller måske Føtex - kiggede faktisk efter dem i Bilka den anden dag, og der var de ikke.
      Men hvis du slet ikke kan finde dem og gerne vil have dem i portionsstørrelse, så prøv evt. med godt smurte muffinsforme, enten papir eller silikone. Det er nok nemmest at bruge sprayfedt, eller alternativt at pensle med smeltet smør eller kokosolie, og så drysse med en form for mel.
      Håber du finder nogle egnede forme!

      Slet
  2. Jeg er lige startet på denne kur fra 0.. Sidder og læser dine lækre opskrifter og tænker : Hold op jeg har slet ikke plads i køkkenskabene / køleskab til alt det anderledes, der skal bruges og heller ikke råd til det på en gang..
    Dog er jeg draget af konceptet og vil rigtig gerne prøve den.. Jeg skal tabe 10 - 12 kg. Hvad er det vigtigste man i første omgang køber ??? Altså nogle grundting, så man kan begynde lidt i det små.. På forhånd tak.. Vh Helle

    SvarSlet
  3. Hej Heidi !
    Jeg har med interesse læst mange af dine gode opskrifter.. Som helt ny i dette felt, vil jeg gerne vide, hvad der er vigtigst, at købe først, så jeg begynde, at fremstille noget af det.. Der er jo mange anderledes fødevarer, som hvis jeg købte det hele, ikke kunne være i køkkenskabe/ køleskab.. :-) Vh Helle

    SvarSlet