søndag den 23. september 2012

Opskrift: Sund "fudge" med hasselnødder og kakao


I fredags besøgte vi min søster og svoger til aftensmad, og jeg havde lovet at tage salat med. Det blev til æble/porresalaten, da der både var æbler, porrer og creme fraiche der snart skulle udryddes - og så blev den suppleret op med finthakket spidskål. Det kunne den bestemt godt tåle, så det gør jeg igen næste gang.
Jeg kan i øvrigt kun på det kraftigste anbefale at prøve den salat.

Jeg havde taget en halvspontan fridag i fredags, så udover salaten bestemte jeg mig også til at lave lidt lækkerier til efter maden. Lækkermåsen var oppe og kørte på arbejde lidt over fem om morgenen - jeg var også vågen og syntes lige så godt jeg kunne stå op.
Hvor effektivt var det ikke lige.

Jeg endte faktisk med at være i køkkenet i noget der ligner 9-10 timer - jeg fik egentlig ikke produceret andet end salaten og så tre slags slik/konfekt (og mandelsmør, da det skulle bruges til noget af det). Men jeg hyggede mig - og det er vel det vigtigste på en fridag.

Her kommer den første slags "snoller", som jeg fandt opskriften på hos The Balanced Platter.
Det er en slags fudge fuld af hasselnødder, kokossmør, mandelsmør, dadler og andre gode sager, men intet tilsat sukker.
Har man problemer med dadler pga. det høje GI, så kunne man evt. erstatte dem med iblødsatte abrikoser, og så evt. tilsætte lidt sødemiddel hvis ikke fudgen bliver sød nok.

Her kommer opskriften, som jeg også lavede den - jeg lavede dog kun halv portion - næste gang laver jeg nok dobbelt.
Eller mere.

Sund fudge med hasselnødder og kakao:
ca. 40 små stykker

3 1/2 dl hasselnødder
1 1/4 dl kokossmør/creamed coconut
1 1/4 dl bløde dadler uden sten
2 spsk kakaopulver, gerne raw
1/2 dl mandelsmør
1/2 dl kokosolie, smeltet
1/4-1/2 dl vand
1/4 tsk fint uraffineret havsalt
evt. en knivspids Stevia koncentreret pulver, eller andet sødemiddel efter ønske

Start med at riste nødderne i ovnen ved 150 grader i ca. 15 minutter, til skallerne begynder at blive løse.
Hæld nødderne i et rent viskestykke og gnid så mange skaller af som muligt ved at gnide viskestykket mod nødderne (jeg havde i forvejen en pose med ristede og afskallede nødder i skabet, da jeg tidligere havde ristet en hel bradepande på én gang - det tager lidt tid at få skallerne af, men det er nemt når man så står og skal bruge lidt ristede nødder).
Når de fleste skaller er væk, hakkes nødderne groft med en kniv, eller med pulsfunktion i en foodprocessor. Læg derefter nødderne til side i en skål.
Hæld nu kokossmør, dadler, kakao, mandelsmør, kokosolie, vand og salt i foodprocessoren og kør til en jævn masse. Suppler evt. med en smule mere vand hvis massen er for tyk.
Når den er tilpas jævn hældes den over i skålen til nødderne, og det hele blandes godt sammen. Smag evt. til med sødemiddel, hvis det er nødvendigt - fudgen skal ikke være over-sød.

Hæld massen i en lille bradepande beklædt med bagepapir og spred den ud og tryk den godt sammen.
Lad den stivne på køl et par timer, før den tages op og skæres i firkanter.
Server fudgen kølig, så kokosolien ikke smelter.

Konklusion:

Hold da op - det var en uventet stor succes, både hos mig, hos Lækkermåsen og søster og svoger.
Konsistens som rigtig fudge har den selvfølgelig ikke, men det gør egentlig ikke så meget, for smagen er perfekt. De ristede nødder er supergode heri, og kokosolien er med til at give den perfekte konsistens.
Den bliver helt klart lavet igen - og igen og igen og.

4 kommentarer:

  1. Jeg har forsøgt på nettet efter kokossmør - men nej - jeg kan ikke selv lave - tror jeg da. Det jeg får når jeg googler er kokosolie:-(
    Det slik er RIGTIG farligt - uhm.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte: Jeg kan godt se der ikke dukker så mange links op med kokossmør - men prøv at søge på Creamed coconut i stedet, som jeg har skrevet det også kaldes - både Helsam og Netspiren har det, og det er faktisk ikke så dyrt igen (ca. 40 kr. for 300 g).
      Ellers må du snart have fat i en blender/foodprocessor der kan klare det :-)

      Slet
  2. Spændende spændende! Den er straks kommet på min... alt for lange liste over ting, jeg vil prøve :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Piskeriset: Op til toppen med den - hvis du er forberedt på at komme til at lave den igen. Og igen :-)

      Slet