onsdag den 10. oktober 2012

Opskrift: Sukkerfri æblemos/apple sauce, og gammeldags æblekage med flødeskum og mandelknas


Sidste efterår lavede jeg en større portion usødet æblemos til fryseren, primært til at bruge bla. i kager (det kan man med lidt held gøre nogle gange som erstatning for fedtstof, hvis man gerne vil skære lidt ned på fedtmængden - jeg har bla. brugt det i denne blondie med kikærter).
Det er ikke så nemt at se,
men de største æbler vejede ca. 400 g
Der er stadig mos i fryseren, men da jeg i mandags var i Superbest, og de stod udenfor og solgte 10 kæmpestore Cox Holstein æbler til 10 kroner, så måtte jeg have sådan en portion med hjem - og da jeg vidste jeg ikke ville få dem spist naturel, så måtte der gang i æblemosproduktionen igen.
Denne gang blev det med lidt variation - stadig uden sødemiddel, men med tilsætning af kanel og lidt muskatnød, samt citronsaft, salt og vaniljepulver (inspiration fundet hos Food.com).

Æblemosen er som sagt uden sødemiddel, men kanelen er med til at gøre æblerne mindre syrlige i smagen - vil man gerne have dem lidt mere søde, kan man selvfølgelig bruge Sukrin/Sukrin+, Stevia eller evt. kokossukker, som godt nok indeholder kulhydrater, men af den langsomme slags.
Kanelsmagen er ikke mere gennemtrængende end at mosen sagtens kan bruges i diverse kager, og så kan den selvfølgelig bruges som jeg også endte med at gøre til dessert i går - nemlig i en gammeldags æblekage med flødeskum og knas.
Normalt ville denne knas nok udgøres af makroner, men dem havde jeg ikke lige en low carb version af, så derfor blev det til en gang mandelknas, lidt lig den jeg brugte som knas til koldskål, men med lidt flere ingredienser.

Mængerne af æblemos og mandelknas passer ikke helt sammen - men der blev til 3 gange portionsanrettet æblekage (2 til mig og 1 til Lækkermåsen - jeg kan jo ikke gøre for at han ikke ville have noget i går) af mosen, samt ca. 5 dl til fryseren.
Resten af mandelknasen kan nok gemmes lidt endnu - så får vi se hvad den bliver brugt til.

Sukkerfri æblemos/apple sauce:
ca. 8-10 dl

1 kg (renset vægt) æbler (Cox Holstein eller et andet halvsyrligt madæble)
1 tsk stødt kanel
lidt fintrevet muskatnød
3 dl vand
2 tsk citronsaft
1 ml fint salt
1 tsk vaniljepulver

Skræl æblerne og udkern dem - skær dem i skiver på ca. 1/2 cm og læg dem i en gryde med de øvrige ingredienser.
Kog æblerne op og lad dem simre under låg under jævnlig omrøring, til æblerne er helt møre og udkogte - ca. 20-30 minutter, alt efter hvor tykt de er skåret ud. Tilsæt evt. lidt mere vand hvis de begynder at brænde på.
Køl mosen af og brug den til feks. æblekage - eller frys den ned i mindre portioner.

Mandelknas:

50 g smør eller kokosolie
1 håndfuld mandler
1 håndfuld ristede nødder
50 g boghvedegryn
½ spsk Sukrin+
1½ spsk kokossukker melis
½ spsk vaniljepulver

Smelt smør eller kokosolie på en pande. Hak mandler og ristede nødder halvgroft og hæld dem på panden sammen med gryn, sødemidler og vanilje.
Rist blandingen under jævnlig omrøring til man kan begynde at dufte mandlerne og nødderne, og til de bliver let gyldne - ca. 5-10 minutter ved medium varme.
Lad blandingen køle af, og opbevar den i en tætlukket beholder. Burde kunne holde sig en uges tid, men er ikke afprøvet.

Gammeldags æblekage:
1 person

ca. 3/4-1 dl æblemos
ca. 1/2-3/4 dl fløde
2 spsk mandelknas

Pisk fløden til blødt skum og læg æblemos, flødeskum og mandelknas lagvist i et portionsglas, eller en skål.
Pynt evt. med lidt god mørk chokolade, min. 70% - det glemte jeg denne gang, men jeg husker det nok næste gang når det står her.

Konklusion:

Jeg frygtede lidt at det ville blive noget forfærdeligt surt stads, men blev positivt overrasket over at det faktisk ikke var nødvendigt med sødemiddel i mosen.
Æblekagen er en rigtig efterårsdessert, som jeg ikke har fået i mange år, men den kan godt ske at få en ny renæssance - mandelknasen og flødeskummet supplerer æblemosen rigtig godt, og det er bestemt ikke sikkert at al den resterende mos ender i bagte kager.

8 kommentarer:

  1. Uhm Heidi, måske jeg skulle forkæle mig selv og kæresten med sådan en omgang i weekenden... Lyder i hvert fald super lækkert.
    - frk. sveske

    SvarSlet
    Svar
    1. frk. sveske: Det synes jeg du skulle gøre hvis du har nogle gode æbler - det er bestemt ikke en dårlig efterårsdessert :-)

      Slet
    2. Hej igen,
      Nu er æblerne også hentet hos mor. Skøn høst fra min forældres æbletræ - filipaæbler. Perfekt syrlige, som jeg elsker dem i kager og lignende.
      God weekend
      - frk. sveske

      Slet
    3. Jeg håber det bliver en succes - rigtig god weekend til dig :-)

      Slet
  2. Min bror er helt vild med gammeldags æblekage - selv har jeg aldrig været særlig stor fan af raspen/makronerne, men det kunne være skægt at prøve at lave denne variant til ham og se hvad han synes. Hvis nu man gerne vil helt undgå korn (eller ikke gider købe boghvede), tror du så bare man kan udelade det/erstatte med ekstra nødder, eller har du et bedre forslag? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Xenia: Jeg tror sagtens du kan undlade boghveden og så bare bruge lidt ekstra nødder/mandler, eller evt. undlade lidt af fedtstoffet, for det er jo nok primært boghveden der suger det til sig.
      Måske man også kunne bruge nogle af de mere neutrale frø/kerner som feks. solsikke?

      Slet
    2. Jeg kunne faktisk også godt forestille mig, at lidt kokosmel ville være lækkert ristet med. Det tror jeg, jeg vil prøve, når jeg skal lave det - hvilket måske bliver næste gang jeg skal lave en dessert af en art :)

      Slet
    3. Xenia: Kokos lyder faktisk som en rigtig god idé, det vil jeg også selv have i mente næste gang :-)

      Slet