tirsdag den 12. februar 2013

Opskrift: 3 slags flødecreme til Oopsie fastelavnsbollerne - hindbær, vanilje og chokolade med appelsin


Nu er fastelavn jo sådan set overstået, så det havde nok været på sin plads at jeg havde fået postet disse opskrifter inden weekenden. Men så ligger de her da til næste år, om ikke andet.
Og hvem ved om der er nogen der stadig kunne finde på at lave en fastelavnsbolle eller to.

Efter at have opdaget oopsiens mulighed som brød-indslaget i fastelavnsbollen, så måtte den jo laves igen i selve weekenden, denne gang med rigtigt fyld (ikke sådan noget morgenmads-halløj som skyr).

Jeg var nok rimelig traditionel i mine valg, og bestemte mig for en vaniljecreme, en hindbærcreme og en chokoladecreme. Alle tre med flødeskum i.
De skulle selvfølgelig alle tre ikke være for søde, og kravet var nul almindelig sukker og mel.

Hindbærcremen kom ganske enkelt til at bestå af frosne øko hindbær kogt ind med vand og blandet med flødeskum. Vaniljecremen blev til med udgangspunkt i min almindelige opskrift på vaniljecreme til fastelavnsboller, hvor sukker blev erstattet af sukrin, kokossukkermelis og et skvæt sirup, mælk blev erstattet af fløde blandet op med vand (når man fortynder piskefløde på denne måde, så stiger fedtindholdet selvfølgelig i forhold til hvis man bruger mælk, men til gengæld falder kulhydratindholdet betragteligt) og maizenajævning blev erstattet med kokosfibre.
Endelig var der chokoladecremen, som var flødeskum blandet med kakaopulver, sirup og meget koncentreret appelsinolie (noget jeg har købt i Holland sammen med Americolor pastafarve).

Min muffintop form er ikke just slip-let længere
Vi havde inviteret en af enkenaboerne over til en kage lørdag eftermiddag, og det var egentlig meningen jeg ville have lavet 3 små kager til os hver, så vi kunne få en med hver smag.
Men jeg havde åbenbart lagt min hjerne i en skuffe den dag, for jeg regnede forkert jeg ved ikke hvor mange gange, og fik kun lavet små oopsie bunde  nok til 6 stk., og der skulle have været 12. Så var der heldigvis lidt større bunde der kunne bruges også, men resultatet blev altså at fyldet blev blandet lidt i nogle af kagerne, og det var ikke helt meningen.

Nå men opskrifterne på fyldet kommer her - så kan du jo selv finde ud af hvordan du vil blande dem. Eller ikke.
Men det lykkedes da at få dem alle ud uden større skader
(Jeg lavede dobbelt portion oopsie i forhold til denne opskrift, og lavede 12 små bunde i en muffintop form, og resten som klatter på bagepapir).

Flødeskum til hele herligheden:

2½ dl fløde pisket til blødt skum

Hindbærcreme:
ca. 1 1/2 dl - nok til ca. 4-6 små kager

100 g frosne øko hindbær
ca. 1 spsk vand
Og bunden skulle alligevel skjules af creme
her kan så tilsættes en smule sødning (jeg brugte et par dråber flydende Stevia) - eller man kan vente til hindbærmosen tilsættes flødeskummet og smage til
1 dl flødeskum

Hindbær koges op med vand og simrer løs til det meste af vandet er fordampet, og der er en rimelig fast hindbærmos tilbage. Den køles helt af i køleskab, og vendes med flødeskummet. Smages evt. til med lidt sødning, men jeg synes ikke det var nødvendigt, udover de få dråber Stevia.

Vaniljecreme:
ca. 2 1/2 dl - nok til ca. 6-8 små kager

Cremen fyldes i husholdningsfilm, og derefter i en
sprøjtepose - ret smart trick hvis man vil undgå at gøre
poserne rene. Dog fungerer det bedre i en rigtig "stof" sprøjtepose
1 æggeblomme (eller 1/2 helt æg)
1/2 spsk sukrin
1/4 spsk kokossukkermelis
3/4 dl fløde-mælk lavet af 1 spsk piskefløde og 1/2 dl+2 tsk vand
korn af 1 stang vanilje eller 1 tsk vaniljepulver
1/2-1 spsk kokosfibre (eller affedtet mandelmel)
evt. 1/2 spsk Sweet Freedom sirup (eller agave, eller ahorn, eller anden sødning der ikke knaser)
1 1/2 dl flødeskum

Pisk æg, sødning, fløde-mælk og vanilje sammen i en gryde og bring cremen i kog ved medium varme. Kog den igennem et par minutter og sigt kokosfibre ned i - pisk godt igennem til cremen begynder at tykne. Smag evt. til med sirup.
Køl cremen helt af i køleskab og vend den med flødeskummet.

Chokoladecreme med appelsinsmag:
ca. 1 1/2 dl - nok til ca. 4-6 små kager

Og så er der kager.
ca. 1½ dl flødeskum
2 tsk kakaopulver
2 tsk Sweet Freedom sirup (eller agave, eller ahorn, eller anden sødning der ikke knaser)
et par dråber koncentreret appelsinolie eller evt. lidt fintrevet usprøjtet appelsinskal

Flødeskum piskes forsigtigt sammen med kakaopulver (hvis fløden bliver for stiv tilsættes evt. lidt mere fløde der vendes forsigtigt i), og sirup og olie/appelsinskal røres i.

Alle cremerne sprøjtes ud med tyl på en kagebund, ikke helt ud til kanten, og toppen presses forsigtigt ned på. Der pyntes med en ekstra klat creme på toppen, hvis ikke man vil bruge glasur.
Jeg puttede desuden lidt sukkerkugler på - bare for at få dem brugt.

Konklusion:

Hindbærcreme: Syrlig og frisk, og helt perfekt til fastelavnsboller. Det er ikke nødvendigt med ret meget sødning i denne creme, synes jeg.
Vaniljecreme: En anden gang vil jeg nok undlade sukrinen, og kun bruge kokossukkermelis og sirup. Jeg synes sukrinen giver en lidt kunstig smag i denne creme, selvom det dog hjalp da flødeskummet blev blandet i. Kokosfibrene giver en lidt grynet konsistens, som igen blev afhjulpet af fløden, men hvis cremen skal bruges i mere "ren" udgave, vil jeg nok overveje at bruge maizena igen, og leve med de ekstra kulhydrater. Skal den bruges mere som vaniljesauce er jævningen ikke nødvendig.
Chokoladecreme: Appelsinolien gav en god kontrast til kakaosmagen og var også ret lækker.
Alt i alt - udmærket forsøg med fastelavns-fyld - min favorit var nok hindbærcremen. Lækkermåsen syntes bedst om vaniljecremen (måske fordi han fik en blanding af hindbær og chokolade, og den fungerede åbenbart ikke så godt) - og naboen var mest til chokoladen.
Godt jeg lavede tre slags, så der var lidt for enhver smag.



5 kommentarer:

  1. Rigtig god idé til et sødt indslag! Jeg har ikke selv prøvet at lave oopsies, men nu bliver jeg da fristet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Piskeriset: Tak - det er i hvert fald en god løsning hvis man gerne vil spare på de onde carbs :-)

      Slet
  2. Som altid Heidi meget inspirerende og lækkert.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet