lørdag den 2. februar 2013

Opskrift: Hjemmelavede kokosfibre/fint kokosmel - og en lille hjemme-test af hjemmelavet vs. købt


Da jeg i november lavede hjemmelavet kokosmælk, blev der jo noget kokospulp til overs, som jeg smed i fryseren til en gang hvor dehydratoren alligevel skulle køre.
Det gjorde den i starten af denne uge, hvor den blev fyldt op med udblødte mandler, hørfrø, økologisk citronskal, blåbær (godt nok den falske slags, men trods alt hjemmedyrkede hos mine forældre, og når de er tørre ligner de næsten de rigtige) - og så kokospulpen.
Det hele fik 50 grader, og så blev det ellers hevet ud efterhånden som det var nok (blåbærene var længst om at tørre - tror de fik op mod 50 timer).

Nederst til venstre hjemmelavet -
øverst Coconutsecret - nederst til højre Amanprana
Jeg har ikke helt styr på hvor længe kokosmelet fik, men det afhænger også af hvor store klumper det ligger i, så der må man prøve sig lidt frem, og tjekke efterhånden. Det er bare vigtigt at klumperne "nulres" lidt ud efterhånden, så man er sikker på de bliver helt tørre.

Jeg havde 140 g pulp tilovers fra mælken, og det blev til 55 g færdigt mel, som blev kørt en tur i minihakkeren for at gøre det helt fint.

Det er så den ret simple "opskrift" på hjemmelavet kokosmel (eller kokosfibre, som de også bliver kaldt nogle steder, for ikke at forveksle med det revne kokos man i mange år har kaldt kokosmel) - men er det så lige så godt som de fiberrige kokosfibre man kan købe i dyre domme?
Den mest udbredte type er vist den her fra Amanprana som kan købes hos bla. Raw and More - jeg køber den her fra Coconutsecret via iHerb. Den er knap så fiberrig og indeholder flere kulhydrater end Amanpranas, men prisforskellen (selv fra USA) gør altså at jeg synes det godt kan svare sig, især når jeg ikke bruger det mere end jeg gør.

Amanprana med vand
Jeg havde for længe siden bestemt mig for at lave en lille uvidenskabelig sammenligning/test af de tre typer mel når jeg fik tørret mit eget, og endelig kom dagen i dag.
1 strøget spsk af hver blev vejet og hældt i en petriskål, der blev tilsat 1 tsk vand til hver, og så var det sådan set bare at røre rundt og se hvordan de sugede til sig.
Her er resultatet:

Hjemmelavet mel: 1 spsk vejer ca. 3,5 gram
Mel fra Coconutsecret: 1 spsk vejer ca. 7,5 gram
Mel fra Amanprana: 1 spsk vejer ca. 7,5 gram

Coconutsecret med vand
Coconutsecret og Amanprana ligner hinanden meget, både i farve og konsistens, og vejer som det kan ses også det samme. Smagen er også næsten ens - en god og sødlig kokossmag.
Den hjemmelavede mel derimod, vejer kun lidt under det halve for samme fylde, og det er meget mere let i konsistens. Det var faktisk næsten elektrisk og "klistrede" til den plasticmåleske jeg brugte. Smagen var noget mere anonym, hvilket selvfølgelig kan være en god ting for dem der ikke bryder sig om kokossmagen.

Hjemmelavet med vand
Da vandet var rørt i de tre skåle, var det tydeligt at de to købte udgaver sugede meget mere end den hjemmelavede gjorde - den sidste kunne faktisk ikke suge alt vandet op, mens de to købte sagtens kunne have taget mere.
Jeg prøvede efter billederne blev taget at putte 1 spsk mere i af den hjemmelavede, og så blev det sidste vand suget op, og melet fyldte lidt mere end de to købeversioner.

Min helt personlige vurdering er derfor, at den hjemmelavede version ikke vil kunne erstatte købe-udgaven 1:1 - i hvert fald ikke i de opskrifter hvor det er vigtigt for konsistensen at melet suger meget væske, som feks. i boller og kager. Måske vil det virke nogenlunde hvis man bruger ca. 1 1/2-2 gange så meget hjemmelavet mel som købe - og det gælder så både hvis man måler i vægt og fylde.
Dvs. skal der bruges 1 dl kokosfibre i en opskrift, så kan man prøve med 1 1/2-2 dl hjemmelavet.
Skal der bruges 100 gram kokosfibre, kan man prøve med 150-200 g hjemmelavet.
Endelig kan man også forsøge at blande de to typer, så man feks. bruger 1/4 hjemmelavet, og resten købe.

Det var afslutningen på mit lille forsøg i laboratoriet - meld endelig tilbage hvis du får, eller allerede har, erfaring med brugen af det hjemmelavede mel til bagning og madlavning, og hvilke forhold du erstatter med.

16 kommentarer:

  1. Spændende.Har et lidt andet spørgsmål,ang. din
    dehydratoren,er du glad for den!Kunne vildt godt tænke mig,om du har tid og lyst til at skrive noget mere om alle de ting du har tørret i maskinen,og vise billeder på det også:)))ser du også tidligere har skrevet om någet du har tørret i den.Da jeg måske gerne vil købe sådan en.

    "Det gjorde den i starten af denne uge, hvor den blev fyldt op med udblødte mandler, hørfrø, økologisk citronskal, blåbær"

    SvarSlet
    Svar
    1. Marre: Ja jeg er glad for den - jeg har ikke fået den brugt helt så meget som jeg gerne ville endnu, men jeg håber det kommer.
      Jeg ved godt jeg ikke har fået skrevet for meget om den, men du har ret i at jeg burde vise det jeg har lavet, så det skal jeg nok få gjort næste gang den bliver fyldt op. Kan dog ikke lige love hvornår det bliver, men hvis du har spørgsmål til den model jeg har er du velkommen til at skrive!

      Slet
  2. Hej igen,ja jeg ved ikke om du "burde vise det":))
    Men vil blive meget glad over at se det du har lavet,som du skrev om her du har törret,og billeder på det:)Ja jeg er lidt nysgerrig om at høre lidt mere om lige det model du har:)))ha en god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marre: Jeg skal nok komme tilbage til det - når tiden er der :-)

      Slet
  3. Tak fordi du nørdede med det :)

    Men jeg tror jo alligevel at jeg fortsætter med at også bruge det hjemmelavede -da det jo er godt i forhold til stop spid af mad. Nu er det sjældent at jeg følger opskrifter men det giver mening at det ikke er helt identisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette: Jeg synes jo det er sjovt :-)
      jeg vil da helt klart også fortsætte med at bruge det når jeg får lavet kokosmælk selv, så jeg satser på at kunne blande det med det dyre mel, og strække det lidt længer.

      Slet
  4. Hvor er du flittig. Falske blåbær????? Mener du så de blåbær som ikke har en blå saft? Har set der er stor forskel på "indmaden".
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte: Ja de falske blåbær er dem der er grønlige/gullige indeni, i stedet for blå - de er også en del større end de rigtige.
      De store/falske er ikke så sunde som de rigtige, men det er temmelig svært at finde de rigtige friske - jeg køber dem på frost, men en gang imellem overgiver jeg mig og køber de falske hvis jeg gerne vil have dem friske :-)

      Slet
  5. Nu kommer have nørden op i mig.
    De lyse store blåbær er moderne amerikanske bær
    som ganske rigtig ikke er helt så sunde som de vilde små mørk farvet bær.
    Men det betyder ikke at de store amerikanske ikke er fine nok- jeg har haven fuld af dem ;) da man kun kan dyrke dem .
    De økologiske frosne bær fra Coop mener jeg er de små vilde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette: Det lyder måske også forkert at kalde dem de "falske" bær - det er bare noget jeg kalder dem så jeg ikke selv er i tvivl :-) De store er selvfølgelig fine og de smager godt, det er slet ikke det (jeg har også selv et par buske med dem, men fulgene får som regel mere gavn af dem end os, inden vi når at plukke dem)- jeg foretrækker bare de "rigtige" for sundhedens skyld.
      Og ja, dem fra Änglamark på frost er de rigtige, og det er Minirisk fra Fakta også - dem hamstrer jeg når de er på tilbud :-)

      Slet
  6. Det var et super tip- jeg er begyndt at hente mere og mere øko i fakta -men har aldrig tænkt på at kigge efter bær ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er heller ikke sikker på de har dem altid, men har set dem flere gange i avisen til ca. 14 kr. pr. pose, og så er fryserskuffen blevet fyldt op :-)

      Slet
  7. Sad lige og googlede priser på kokosfibre, så det var lidt sjovt at finde dit eksperiment her! :)
    Tror jeg vil prøve at blende noget kokosmel i kaffekværnen - og blande med lidt Fiberhusk. Så må det unægteligt kunne suge mere væske til sig.
    Go' weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. etkrydretliv: Det vil selvfølgelig hjælpe lidt på sugeevnen at blande almindeligt blendet kokosmel med FiberHusk, men du skal nok ikke regne med at det giver 100% samme resultat som at bruge kokosfibre. Men det kan være jeg skal prøve at nørde/sammenligne det næste gang jeg føler trang til at gå i nørd-mode :-)

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet